Toekomstmuziek

De soundtrack van je gedroomde organisatie

  • Veranderingstrajecten: Hoe leg je uit waar je over 2 jaar wilt staan met je organisatie, en vooral, hoe houd je dat doel, datgene waar je het voor doet gedurende het traject levend? Dat is toch toekomstmuziek? Juist, dat is Toekomstmuziek.

    Het Toekomstmuziek-traject ondersteunt veranderingsprocessen door te helpen het doel waar je naartoe werkt te laten visualiseren door je medewerkers en vervolgens de gedachte aan dat doel vast te houden binnen de organisatie. Het bestaat uit een kick-off, een reeks follow-up filmpjes (waar staan we nu, wat gaan we de komende periode doen?) en een afsluitende bijeenkomst. De rode draad door dat hele traject heen is de muziek die wij met de hele organisatie maken in de kick-off.

  • Bel mij terug!

Wat is het idee achter Toekomstmuziek?
Een belangrijke succesfactor binnen organisaties is: heeft iedereen hetzelfde doel voor ogen? Dat zie je terug op verschillende manieren bij alle belangrijke stromingen in managementland. Zo hebben we de laatste jaren allemaal over onze why nagedacht, mission statements opgeschreven, en lezen we ’s avonds voor het slapen gaan nog even in “De vijf frustraties van teamwork” van Patrick Lencioni (aanrader). En vooral veranderingstrajecten vallen of staan met een helder begrip van de noodzaak van verandering en vooral: waar willen we naartoe met z’n allen? En dat is één van de lastigste dingen die er zijn, want hoeveel mails met uitleg je ook rondstuurt; hoeveel presentaties je ook geeft, het komt niet echt binnen. Hoe kom je wel echt binnen bij je medewerkers? Nou, bijvoorbeeld met muziek. Muziek is de krachtigste manier om echt contact te maken op gevoelsniveau en bovendien de leukste! Maar hoe koppel je muziek aan je tabelletjes en grafiekjes?
Hoe werkt Toekomstmuziek?
Op het podium staat een band zachtjes te spelen als iedereen binnenkomt. Als iedereen zit stopt de trompettist met spelen en begint met kennismaken met de zaal. Door simpele vragen te stellen gaan we eerst op zoek naar hoe de organisatie nu klinkt: Als je ’s ochtends de ontvangsthal binnenloopt, wat voor muziek hoor je dan in je hoofd? Is dat klassieke muziek, of een opwekkende beat, of misschien een Duitse Schlager? Alles voorgespeeld door de band. ‘En klopt dit tempo? Of moet het van majeur naar mineur?’ Door op deze manier vragen te stellen worden de medewerkers op een vriendelijke manier uitgenodigd naar de organisatie te kijken en die aan hun gevoelens te koppelen. Op deze manier maken we een muzikale schets van de huidige situatie. Hetzelfde doen we vervolgens met de organisatie die je wilt zijn aan het eind van het veranderingstraject: Hoe klinkt het om Agile te werken? Hoe klinkt staand vergaderen? Hoe voelt het om op resultaat gestuurd te worden? Zo schetsen wij in korte tijd een beeld van de organisatie waar we naartoe werken en aan het eind van de sessie hebben wij een aantal zaken bereikt:

  • We hebben met z’n allen 2 muziekstukken gecomponeerd: de muziek die in de huidige organisatie zit én de soundtrack van je gedroomde organisatie.
  • Dat lijkt al heel wat, maar terwijl je medewerkers met muziek bezig waren hebben ze ondertussen heel diep nagedacht over wie ze nou eigenlijk met z’n allen zijn en hebben ze de toekomstige situatie al helemaal gevisualiseerd. De muziek was slechts een middel om dat te bereiken.
  • De muziek die we gemaakt hebben is nu onlosmakelijk gekoppeld met de visualisatie die we gemaakt hebben. Dus elke keer als dat nummer langskomt denk je weer terug aan organisatie waar je naartoe aan het werken bent.

Follow-up
We hebben de kick-off gehad, we hebben allemaal het gemeenschappelijk doel voor ogen, maar hoe houd je dat nu vast? Een deel van de processen zal niet voor alle collega’s van belang zijn, hoe houd je ze dan toch betrokken? Dat doe je door regelmatig een update te geven: wat is er de afgelopen maand gedaan? Wat staat er op de rol voor de komende periode? Wat blijkt er toch anders te lopen dan we voor ogen hadden en hoe gaan we daar mee om? Dit doen we door elke maand een filmpje te maken met de soundtrack van de toekomst eronder waarin deze vragen gesteld worden. Zo blijft iedereen op de hoogte en door de muziek steeds terug te laten komen wordt elke keer weer even een onderbewuste link gemaakt met je einddoel.
Afsluiting
Het traject is voorbij, tijd om te evalueren. Hoe klinkt de organisatie nu? Met een open blik gaan we weer de zaal in en componeren we de soundtrack van je organisatie. En daarna spelen we de soundtrack die we aan het begin van het traject gecomponeerd hebben. Zijn we uitgekomen waar we dachten uit te komen? Wat liep er toch anders? Je hoort het aan de muziek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *